Kosmetiikka- ja hygieniatuotteiden kokonaiskysyntä on pitkään ollut vakaata, myös koronapandemian vaikutukset jäivät toimialalle vähäisiksi. Vaikka koronapandemia heilautti kysyntää alan tuoteryhmien välillä voimakkaasti, kokonaiskysyntä säilyi lähes ennallaan. Vuonna 2022 myynti nousi koronaa edeltävää aikaa korkeammalle: Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry:n jäsenten myynti Suomessa kasvoi 4,9 % myynnin ollessa 531 miljoonaa euroa[1].
Vuosi 2022 oli positiivinen koko teollisuudelle – niin kosmetiikalle kuin pesu- ja puhdistusaineille – ja kasvu oli odotettua suurempaa. Esimerkiksi ammattipuhtaus- ja hygieniasektorilla myynti nousi kaikissa muissa tuoteryhmissä paitsi käsihuuhteissa, joiden myynti on vakiintunut pandemiaa edeltävälle tasolle. Kodin pesu- ja puhdistusaineiden myynti kasvoi voimakkaasti. Kosmetiikassa kasvunvetureita olivat meikit ja ihonhoitotuotteet. Kosmetiikan kysyntä kertoo tuotteiden merkityksestä arjessa. Vuonna 2022 teetetyn eurooppalaisen tutkimuksen mukaan käytämme joka päivä keskimäärin seitsemää eri kosmetiikkatuotetta[2].
”Kokonaismarkkinoiden vakaasta kasvusta huolimatta toimialan sisällä tapahtui paljon muutoksia. Yritykset sopeutuivat kohtuullisen hyvin kysynnän muutoksiin ja globaaleihin toimitusketjuhaasteisiin. Yritysten resilienssiä koetellaan myös vuonna 2023. Kosmetiikalla ja hygienialla on kuitenkin epävarmuuden aikoinakin merkittävä rooli kuluttajille ja asiakkaillemme, joten suhtaudumme tilanteeseen positiivisin mielin”, toteaa Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja Oy Transmeri Ab:n toimitusjohtaja Sari Rosin.
Vallitseva maailmantilanne haastaa myös kosmetiikka- ja hygieniateollisuutta. Esimerkiksi energian hintojen nousu näkyy tuotanto- ja logistiikkakustannuksissa. Myös raaka-ainesaatavuudessa on haasteita paikoin. EK:n kyselyn mukaan kohonneita hintoja ei voida kuitenkaan siirtää aina lopputuotteisiin, mikä voi aiheuttaa yrityksille kannattavuushaasteita[3]. Voimakas inflaatio näkyy puolestaan kuluttajan valinnoissa. Lisäksi sääntelykentän muutos vaikuttaa yritysten toimintaan.
Lisätietoja:
Eeva-Mari Karine
Asiantuntija, Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry
eeva-mari.karine@kosmetiikkajahygienia.fi
[1] Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry:n asiakkailleen suorittaman nettomyynnin arvo (MSP). Jäsenten myynti kattaa n. 80 %:a alan markkinoista. Ks. tarkempi jako myynnin jakautumisesta täältä.
[2] Cosmetics Europe teetti Iflopilla maaliskuussa 2022 selvityksen ”European Consumer Perception Study 2022”. Yli 6000 kuluttajaa kymmenestä Euroopan maasta (Bulgaria, Tanska, Ranska, Saksa, Italia, Alankomaat, Puola, Espanja, Ruotsi ja Iso-Britannia) haastateltiin verkkokyselyllä.
[3] EK:n yrityskysely helmikuu 2023: https://ek.fi/wp-content/uploads/2023/02/Yrityskysely_02_2023.pdf