Etusivu » Ajankohtaista » Markkinatietoa » Kosmetiikan verkko-ostaminen

Kosmetiikan digiostaminen kasvussa

Yhä useampi ostaa kosmetiikkaa verkkokaupasta. Puolet suomalaisista on asioinut kosmetiikan digiostoksilla. Vuonna 2020 Kosmetiikan verkko-ostoksia tekevien määrä alkuvuoteen verrattuna nousi 5 prosenttiyksikköä. Muun muassa ostamisen helppous ja tuotteiden laajempi valikoima koetaan digiostamisen eduiksi. Kivijalan valikoima ja tuotteiden näkeminen ennen ostopäätöstä on tärkeää puolestaan niille, jotka eivät tee kosmetiikan verkko-ostoksia. 

Erityisesti nuoret aikuiset ostavat kosmetiikkaa verkosta. He ostavat muita ikäryhmiä enemmän meikkejä. Tavallisimmin suomalainen ostaa verkosta ihonhoito- tai hiustenhoitotuotteita. Naiset ovat myös miehiä aktiivisempia kosmetiikan digiostamisessa.

Ikäryhmien välillä syyt ostaa kosmetiikkaa vaihtelevat. Yleisimmiksi syiksi nousevat hinta, ostosten vertailun ja tekemisen helppous. Alle 25-vuotiaille hinnan lisäksi vaikuttaa se, jos tuotetta ei saa Suomesta kivijalasta. 35–44-vuotialla muita enemmän ratkaisee se, että he ostavat muutenkin verkkokaupasta paljon. Myös alueellisia eroja verkko-ostosten syyksi löytyy. Esimerkiksi Itä-Suomaisille muita enemmän vaikuttaa se, ettei tuotteita löydy oman alueen valikoimista.

Yleisimmät syyt olla ostamatta verkosta ovat kauppojen riittävät valikoimat sekä halu nähdä ja testata tuotteita ennen ostopäätöstä. Digiostamisen suosio lisääntyy kuitenkin koko ajan ja vuoden 2020 lopun tutkimuksessa 40 prosenttia ilmoitti aikovansa ostaa mitä todennäköisimmin kosmetiikkaa verkosta seuraavan kuuden kuukauden aikana. Erityisesti naisista 27 prosenttia aikoi ostaa kosmetiikkaa verkosta erittäin todennäköisesti, kun taas miehistä vain kahdeksan prosenttia ilmoitti saman.

Tietoa tutkimuksesta

Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry on selvittänyt Kosmetiikkaa verkosta -kuluttajakyselyllä suomalaisten kosmetiikan ostoa verkkokaupoista sekä ostohalukkuuteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus on toteutettu Bilendin toimesta vuosina 2018, 2019 sekä vuonna 2020 alku- ja loppuvuodesta. Kyselyyn vastasi kullakin kertaa 1000 suomalaista. Otos edustaa 18-75-vuotiasta väestöä sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.