Etusivu » Vastuullisuus » Hygienia » Puhtauden merkitys hyvinvoinnissa

Pesu- ja puhdistusaineet osa nykyaikaista elämäntapaa

Pesu- ja puhdistusaineet kuuluvat nykyaikaiseen elämäntapaan sekä kotona että sen ulkopuolella. Nykyaikainen elämäntapa ei olisi mahdollista ilman puhtautta, jonka hygieniateollisuus osaltaan mahdollistaa. Euroopan hygieniateollisuuden arvo on 35,7 miljardia euroa. Se tarjoaa suoraan 95 000 työpaikkaa. Koko arvoketju työllistää 360 000 ihmistä. Euroopassa on ainakin 15 alan yritysten omistamaa tutkimuslaitosta, joista suuri osa kuuluu globaaliin tiede- ja tuotekehitysverkostoon. Voisi sanoa, että hygieniateollisuus on Euroopan ’salainen innovaattori’.

Kotitalouksien pesu- ja puhdistusaineilla on iso rooli ihmisten hyvinvoinnissa:

  • Pysymme terveempinä ja kotimme hygieenisenä. Kun astiat, vaatteet ja pinnat ovat puhtaat, kotona on pienempi riski sairastua ruokamyrkytyksiin ja muihin infektioihin.
  • Elämä on miellyttävämpää. Puhtaus tekee kodista, vaatteista ja pinnoista miellyttäviä. Puhtaassa ympäristössä on hyvä olo ja siisti koti voi viestiä myös välittämistä ja huolenpitoa.
  • Hyvinvoinnin tunne lisääntyy. Pesu- ja puhdistusaineiden kehitys on tuonut merkittäviä sosiaalisia muutoksia jo 1800-luvun loppupuolelta alkaen. Suuri asia oli esimerkiksi, että naiset saivat kotitöiltä enemmän aikaa muihin aktiviteetteihin. 1900-luvun loppupuolelta alkaen kuluttajat ovat saaneet valita suuresta valikoimasta itseä miellyttävät ja omaan elämäntapaan sopivat tuotteet.
  • Mukava ja moderni elämäntapa on mahdollista. Moni arvostaa arjessa helppoutta ja yksinkertaisuutta. Kotitöistä halutaan selvitä vähällä vaivalla ja kestävästi. Esimerkki: Pyykinpesuaineet toimivat matalassa lämpötilassa (mikä säästää rahaa ja vähentää ympäristövaikutuksia), poistaen tahrat ja epämiellyttävät hajut, sekä säilyttäen värit.
  • Esineet ja pinnat kestävät pidempään. Yhä useammassa kodissa panostetaan keittiöihin ja saniteettitiloihin. Tilojen ja esineiden arvo voi olla tunnearvoakin. Moni haluaa pitää huolta omaisuudesta sekä hyvästä hygieniasta. Konetiskiaineet, pintojen puhdistusaineet ja pyykinpesu- ja huuhteluaineet auttavat säilyttämään materiaalit hyväkuntoisina. Esimerkki: Konetiskiaineet on suunniteltu poistamaan tehokkaasti likaa ja rasvaa ja vähentämään bakteereja. Samalla ne mm. suojaavat pestäviä astioita ja tiskikonetta.

Ammattipuhtaus- ja hygieniasektori tekee mahdolliseksi nykyaikaisen yhteiskunnan ylläpidon ja hygienian

  • Julkiset tilat ovat siistejä ja hygieenisiä. Infektiotaudit ovat länsimaiden merkittävimpiä sairauksia. Infektioiden leviäminen kaupallisissa ympäristöissä sekä laitoksissa ja teollisuudessa voi aiheuttaa vakavia ongelmia, joten on tärkeää, että tällaiset tilat ovat puhtaita ja hygieenisiä.
  • Voimme elää nykyaikaista ja terveempää elämää. Pidämme itsestään selvänä, että voimme luottaa hygieniaan esimerkiksi ostaessamme ruokaa tai juomaa tai käyttäessämme terveydenhuollon palveluja. Ammattipuhtaus- ja hygieniasektori tekee parhaansa, että tämä luottamus kestää.
  • Puhtaus suojelee esineitä ja kiinteistöjä. Kiinteistöjen arvon säilymiseen ja pintojen käyttöikään voidaan vaikuttaa merkittävästi siivouksen avulla. Säännöllinen siivous sopivia puhdistusaineita ja menetelmiä käyttäen vähentää perussiivouksen tarvetta ja luo siten kustannussäästöjä.

Kun halutaan parantaa kiinteistöjen käyttöikää, on varmistettava, että siivouspäätöksiä tekevät henkilöt todella ymmärtävät eri siivous- ja hoitomenetelmien vaikutukset pintojen kulutuskestävyyteen.

  • Yritysten tuottavuus lisääntyy. Siisteys lisää työviihtyvyyttä, mikä parantaa työtehoa ja luo työturvallisuutta.
  • Ammattipuhtaus suojelee investointeja brändeihin. Ammattipuhtaus- ja hygieniasektorin yritykset tarjoavat räätälöityjä ratkaisuja, joihin kuuluvat tuotteet, palvelut ja laitteet. Tällainen järjestelmä tukee investointeja brändeihin, jotka ovet keskeisiä länsimaiden kilpailukyvyssä. Esimerkki: Matkailualalla tilojen on oltava siistit ja hygieeniset, tekstiilien huollon täytyy toimia ja ruoan on oltava turvallista. Epäonnistuminen näissä tarkoittaisi palveluntarjoajalle merkittävää mainehaittaa.
  • Puhtaus edistää osaltaan kestävää kehitystä.

Lue lisää hygieniateollisuuden sosioekonomisesta merkityksestä The Huggart Consulting Groupin raportista (2016).

Euroopan pesuaineteollisuuden järjestö A.I.S.E. on koonnut infograafin alan merkityksestä.