Etusivu » Ajankohtaista » Markkinatietoa » Kosmetiikkamarkkinat

Kosmetiikan kulutus

Kosmetiikka käsittää laajan määrän tuotteita, jotka ovat oleellinen osa meidän kaikkien arkea. Kosmetiikkaa ovat tuoksut, meikit, ihon-ja hiustenhoitotuotteet sekä henkilökohtaisen hygienian valmisteet kuten saippuat ja hammastahnat. Kokonaisuudessaan Euroopan kosmetiikkamarkkinat vuonna 2020 olivat 76,7 miljardia euroa Euroopan ollessa mailman johtava kosmetiikkamarkkina. Suomen osuus on tästä n. 1,3 % eli n. 983 miljoonaa euroa.

Kosmetiikan kokonaismyynti jakaantui Suomessa vuonna 2020 seuraavasti:

Keskimääräinen suomalainen kuluttaa kosmetiikkaan vähän alle 180 euroa. Kulutus kosmetiikkaan on lähes tuplaantunut vuodesta 1995, ks. kuva alla.

Ajankohtaista kosmetiikkamarkkinoilla

Vuosi 2020 oli poikkeuksellinen myös kosmetiikkateollisuudelle. Haastavasta tilanteesta huolimatta ala pystyi sopeuttamaan ketterästi toimintojaan ja tuotetarjontaansa vastaamaan muuttuneita tarpeita. Esimerkiksi henkilökohtaisten hygieniavalmisteiden kysyntä voimistui, vaikka kokonaisuudessaan kosmetiikkamarkkinat jäivät 3 % miinukselle. Yhdistyksen keräämien vuoden 2021 ensimmäisen puolen vuoden markkinalukujen mukaan kosmetiikkamarkkinat ovat palaamassa pandemiaa edeltävälle tasolle.

Kosmetiikkamyynti piristyi hieman ensimmäisellä vuosipuoliskolla 2021. Ihon- ja hiustenhoito suurimpina kosmetiikan tuoteryhminä kasvattivat myyntiä molemmat 6 %. Ihonhoitotuotteiden kysyntä oli vahvaa kaikissa jakelukanavissa. Hiustenhoidossa kampaamotuotteiden myynti vei kategorian kasvuun. Selektiivisen kosmetiikan myynti oli plussalla kautta linjan eri tuoteryhmissä, koska esimerkiksi matkailun myötä vähentyneet tax free -ostokset siirtyivät kotimaahan. Värikosmetiikassa silmämeikkien kysynnässä on havaittavissa piristystä. Henkilökohtaisten hygieniatuotteiden, kuten saippuoiden myynti laski odotettavasti, koska edellisvuonna kysyntä oli tavallista voimakkaampaa.

Globaalien markkinoiden epävarmuus heijastuu myös Suomen markkinoille. Tulevaisuuden odotukset ovat epävarmat, vaikka kosmetiikkamarkkinat ovat piristyneet. Koronan vaikutus näkyy arjessa vielä pitkään ja kosmetiikkamarkkinoiden kehitys on pitkälle rajoitusten purusta ja kuluttajakäyttäytymisen mahdollisista pitkäaikaisistakin muutoksista. Etätöiden lisääntymisellä ja matkustuksen vähentymisellä on suora vaikutus kosmetiikan kulutukseen. Lisäksi erilaiset tapahtumia koskevat rajoitukset vaikuttavat välillisesti myös kosmetiikka-alaan: kuluttajat eivät saa tavalliseen tapaan impulsseja trendeistä ja kuluttamisen tulevaisuus on vaikeasti ennustettavaa. Tunnelma Suomen kosmetiikkamarkkinoilla on odottava.