Siirry suoraan sisältöön
Etusivu » Ajankohtaista » Kampaajien tuotesuosituksiin luotetaan hiuskosmetiikkaostoksilla 

Kampaajien tuotesuosituksiin luotetaan hiuskosmetiikkaostoksilla 

Etusivu » Ajankohtaista » Kampaajien tuotesuosituksiin luotetaan hiuskosmetiikkaostoksilla 

Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry:n teettämän tutkimuksen1 mukaan 54 prosenttia suomalaisista käy kampaajalla tai parturissa vähintään kolme kertaa vuodessa. Hiusten leikkaus on yleisin syy käynneille. Naiset ostavat miehiä useammin hiuskosmetiikkaa palvelun yhteydessä. Parturi-kampaajien tuotesuositukset ovat merkittävin syy tuoteostoksille. 

Yli puolet suomalaisista käy kampaajalla tai parturissa useamman kerran vuodessa. Kaupunkilaiset käyttävät näitä palveluita keskimäärin useammin kuin maalla asuvat. Korkeammassa asemassa olevat henkilöt käyvät kampaajalla tai parturissa myös muita ammattiryhmiä useammin. 60 prosenttia vastaajista käyttää yhdellä kerralla palveluihin keskimäärin alle 50 euroa. 

Hiusten leikkaus on suosituin palvelu. Peräti 96 prosenttia vastaajista käy leikkaamassa hiuksensa vähintään kerran vuodessa. Muita palveluja käytetään huomattavasti harvemmin: esimerkiksi joka viides värjää hiuksensa vähintään kerran vuodessa. Hiusten siisteinä pitäminen on tärkein yksittäinen syy käydä kampaajalla tai parturissa. Muina syinä mainitaan mm. halu, että hiukset näyttävät hyvältä tietyissä tilaisuuksissa sekä itsensä hemmottelu. 

Kampaamoista ostetaan erityisesti shampoota ja hoitoainetta 

Kampaamokävijöiden useimmin käyttämiä hiuskosmetiikkatuotteita ovat shampoo ja hoitoaine. Viikoittain shampoota käyttää 94 ja hoitoainetta 58 prosenttia vastaajista. Hiuksiin jätettävä hoitoaine ja hiuskiinne ovat myös käytetyimpien tuotteiden joukossa, tosin näitä ilmoittaa vähintään kerran viikossa käyttävänsä vain 28 ja 23 prosenttia vastaajista.  

Päivittäistavarakaupat erottuvat selvästi muista hiuskosmetiikkatuotteiden ostopaikoista. 41 prosenttia kertoi ostaneensa niitä sieltä viimeisen kuuden kuukauden aikana. Kampaamot tai parturit sekä halpatavaratalot ovat tulleet ostopaikkana kyseeseen joka neljännelle ja joka viidennelle ja ovat seuraavaksi käytetyimmät hiuskosmetiikkatuotteiden ostopaikat. 

Viisi prosenttia kertoi ostavansa usein hiuskosmetiikkatuotteita kampaamo- tai parturikäyntinsä yhteydessä, 24 prosenttia tekee niin silloin tällöin. Tuotteiden ostaminen kampaamokäyntien yhteydessä on selvästi tyypillisempää naisille kuin miehille. Naisista 42 prosenttia tekee ostoksia käyntien yhteydessä ainakin silloin tällöin, kun taas miehistä saman tekee vain 16 prosenttia. Tärkein syy ostaa hiuskosmetiikkaa kampaamoista on ammattilaisen suosittelu (30 %). Melkein joka neljäs hiuskosmetiikkatuotteita kampaamoista hiuskosmetiikkaa ostava kertoi hankkivansa mielellään kampaajan suosittelemia tuotteita, koska arvostaa ammattilaiselta saamaansa palvelua. Viidesosa ostaa tuotteita kampaamoista, koska pitää kyseisiä tuotteita laadukkaampina ja tehokkaampina. Se, että niitä saa helposti käynnin yhteydessä, saa yhtä monen ostamaan niitä. Käytännössä yhtä moni haluaa tukea kampaajaansa ostamalla tältä tuotteita. Silläkin on merkitystä, mitä tuotteita kampaaja käyttää asiakkaansa hiuksiin palvelun yhteydessä: viidesosalle se on hyvä syy ostaa samoja tuotteita kampaamokäynnin yhteydessä. 

Tyypillinen kampaamo- tai parturiostos sisältää 1–2 tuotetta. Shampoo (43 %) ja hoitoaine (34 %) ovat kärjessä myös kampaamoista ja partureista viimeksi hankittujen tuotteiden listalla. Kampaamoissa tai partureissa tehtäviin ostoksiin käytetään kerralla keskimäärin 31 euroa. Naisten ja miesten näihin tuotteisiin kuluttamat keskimääräiset summat ovat käytännössä yhtä suuria. 

Tuotteen hinta ja tuotteen sopivuus omiin henkilökohtaisiin tarpeisiin ovat kaksi hiuskosmetiikkatuotteen valintaan eniten vaikuttavaa asiaa. 30 prosenttia pitää hintaa merkittävänä, 28 prosentin korostaessa tuotteen sopivuutta tarpeisiin. Hiusalan ammattilaisten suosittelu vaikuttaa merkittävästi melkein joka neljännen päätöksiin. Hiukan useampi kuin joka viides kertoi kiinnittävänsä erityisesti huomiota tuotemerkkiin ja siihen, että se on tuttu. Hinta on merkittävin yksittäinen syy olla ostamatta hiuskosmetiikkaa kampaamoista tai partureista.  

Lisätietoja: 
Eeva-Mari Karine 
Johtava asiantuntija 
Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry 
050 338 4236 / eeva-mari.karine@kosmetiikkajahygienia.fi 

1  Verian Oy selvitti ensimmäistä kertaa kosmetiikan ja pesuaineiden etujärjestö Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry:lle Forum -vastaajapaneelissa 21.–30.3.2025 kampaamohiuskosmetiikan ostotottumuksia. Tutkimustulokset perustuvat sitä varten kerättyyn kvantitatiiviseen aineistoon. Se sisältää 1014 henkilön vastaukset ja edustaa maamme 18 vuotta täyttänyttä väestöä.