Kosmetiikkaa verkosta ostavien määrä kasvanut korona-aikana

Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry (info a kosmetiikkajahygienia.fi), 27.10.2020

Yhä useampi ostaa kosmetiikkaa[1] verkkokaupasta. Puolet suomalaisista on asioinut kosmetiikan digiostoksilla, kertoo Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry:n kuluttajatutkimus[2]. Kosmetiikan verkko-ostoksia tekevien määrä alkuvuoteen verrattuna on noussut viisi prosenttiyksikköä. 19 prosenttia vastaajista ilmoitti koronan yhdeksi syyksi verkko-ostoksiin.

Naiset ovat miehiä aktiivisempia kosmetiikan digiostamisessa. Naisista 63 prosenttia on ostanut kosmetiikkaa verkkokaupasta, kun taas miehistä saman on tehnyt 36 prosenttia. Nuoret aikuiset käyttävät verkkokauppaa kosmetiikan ostopaikkana muita ikäryhmiä enemmän. Tavallisimmin suomalainen ostaa verkosta ihonhoito- ja hiustenhoitotuotteita.

Syyt ostaa kosmetiikkaa verkkokaupasta vaihtelevat. Yleisimmiksi syiksi nousevat hinta, ostosten tekemisen vaivattomuus sekä tuotteiden vertailun helppous. Myös korona on vaikuttanut 19 prosentilla vastaajista siihen, että ostaa kosmetiikkaa verkosta. Eri ikäiset arvostavat eri asioita verkkokaupassa. Alle 25-vuotiaille hinnan lisäksi vaikuttaa se, jos tuotetta ei saa Suomesta kosmetiikkaa myyvästä kaupasta. 35-44-vuotiaat ostavat kosmetiikkaa verkosta mm. siksi, että he käyttävät verkkokauppaa muutenkin ostostensa tekemiseen. Myös alueellisia eroja on. Esimerkiksi itä-suomalaisten digiostamiseen vaikuttaa usein se, ettei tuotteita löydy oman alueen valikoimista.

Yleisimmät syyt olla ostamatta verkosta ovat kivijalkakauppojen riittävät valikoimat sekä halu nähdä ja testata tuotteita ennen ostopäätöstä. Digiostamisen suosio lisääntyy kuitenkin koko ajan ja 40 prosenttia aikoo ostaa mitä todennäköisimmin kosmetiikkaa verkosta seuraavan kuuden kuukauden aikana. Erityisesti naisista 27 prosenttia aikoo ostaa kosmetiikkaa verkosta erittäin todennäköisesti, kun taas miehistä vain yhdeksän prosenttia ilmoittaa saman. Alle 25-vuotiaista 53 prosenttia aikoo ostaa verkosta kosmetiikkaa erittäin tai hyvin todennäköisesti seuraavan puolen vuoden aikana.

Lisätietoja:
Eeva-Mari Karine / Asiantuntija, Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry
eeva-mari.karine (at) kosmetiikkajahygienia.fi / p. 050 338 4236


[1] Kosmetiikkaa ovat tuoksut, meikit, ihon- ja hiustenhoitotuotteet sekä henkilökohtaisen hygienian valmisteet.

[2] Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry selvitti Kosmetiikkaa verkosta -kuluttajakyselyllä suomalaisten kosmetiikan ostoa verkkokaupoista sekä ostohalukkuuteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin Bilendin toimesta viikolla 42 ja siihen vastasi 1000 suomalaista. Otos edustaa 18-75-vuotiasta väestöä sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Tutkimus on tehty myös vuosina 2018 ja 2019 sekä tänä vuonna viikolla 8. 



Takaisin